Zabili popredného odborníka! Jediným svedkom brutálnej vraždy je autistický chlapec… a vrahovia sú mu už v pätách
Najočakávanejšia (audio)kniha tohto roku vyvolávala mnoho otázok. Dokáže David Lagercrantz plnohodnotne nahradiť Stiega Larssona a napísať pokračovanie legendárneho Milénia tak, že ho za to všetci nezakopú pod čiernu zem? Poznáme odpoveď.
Lagercrantz nemal vôbec závideniahodnú úlohu. Pokračovať v tak úspešnom diele, akým sa Milénium nepochybne stalo, to je skôr veľký záväzok, než nejaká zábava. Mikael Blomkvist a Lisbeth Salanderová sa stali doslova hrdinami literárneho sveta a vdýchnuť im nový život chcelo okrem silného príbehu aj poriadnu dávku odvahy.
Lagercrantz to podstúpil a napriek mnohým reptaniam ešte predtým, než sa kniha vôbec objavila na svete, možno po jej vypočutí povedať, že si nepočínal vôbec zle…
Časopis Milénium má nového majiteľa a jeho kritici tvrdia, že Mikael Blomkvist kvôli syndrómu vyhorenia uvažuje o zmene zamestnania. Neskoro v noci mu však zavolá profesor Frans Balder, popredný odborník na výskum umelej inteligencie. Tvrdí, že má dôležité informácie o americkej spravodajskej službe a že bol v kontakte s výbornou mladou hackerkou, ktorá sa podobá niekomu, koho Blomkvist dobre pozná.
Mikael dúfa v exkluzívnu reportáž, ktorú on i Milénium tak zúfalo potrebuje. Lisbeth Salanderová má ako zvyčajne svoje vlastné plány. Nadišiel čas, aby sa ich cesty ešte raz skrížili?
Skrížili! Aj keď nie tak intenzívne, ako v predchádzajúcich častiach. Dívka v pavoučí síti je navyše viac príbehom Lisbeth Salanderovej, než známeho reportéra. Ten sa v podstate do udalostí zamieša náhodou. Keď totiž prijme Balderovo pozvanie a dorazí do jeho domu, nájde tam už iba nehybné torzo jeho tela a vystrašeného autistického chlapca. Ten sa však, napriek svojmu mlčaniu, razom stáva jediným svedkom, ktorý môže odhaliť totožnosť vraha.
A keď si to ten uvedomí, začína sa boj s časom o chlapcovu záchranu, ktorý sa okamžite stáva cieľom v hľadáčiku chladnokrvných zabijakov. Nad jeho ochranou bdie samotná Lisbeth, ktorú Lagercrantz vykresľuje v úplne inom svetle, než sme boli doteraz zvyknutí. Je to síce stále tá istá hekerka, ktorá sa dokáže nabúrať aj do systémov, o ktorých si kompetentní myslia, že sú nedotknuteľné, ale na druhej strane v nej prebúdza kus ľudskosti.
Napriek tomu, že Lagercrantz vôbec nemal jednoduchú úlohu, obstál v nej chvályhodne. Síce sa pustil po tenkom ľade zákulisia počítačovej terminológie, ale ku cti mu slúži, že nepodľahol nutkaniu napísať technologickú encyklopédiu, ale s technickými výrazmi a spôsobmi počítačovej práce pracuje veľmi zrozumiteľne, tak, aby to pochopil aj poslucháč, ktorý sa s počítačom stretol nanajvýš vo svojej kancelárii a ovláda na ňom iba pár základných funkcií.
Lagercrantz pozýva poslucháča do sveta počítačov a počítačových hekerov oveľa intenzívnejšie, než Stieg Larsson, vďaka čomu sa mu ale podarilo vyčarovať veľmi dynamický, moderný príbeh, z ktorého si treba zobrať jednoduché a veľmi zrozumiteľné ponaučenie, že „Veľký Brat“ sa díva, aj keď sa nám môže zdať, že nás sa toto naozaj netýka.
Týka! Toto už nie je iba téma z amerických filmov, toto je realita, ktorá sa neuveriteľne dotýka každého z nás. Lagercrantz ustúpil od prílišnej surovosti, dal hrdinom „ľudskú tvár“ a snáď okrem trochu „obyčajného“ záveru (osobne som čakal viac dynamiky, ktorú akoby Lagercrantz minul v centre príbehu) mu nie je čo vytknúť.
Audiokniha Dívka v pavoučí síti vyšla v rovnaký deň, ako kniha tlačená a ľudia, ktorí na nej pracovali, to museli robiť doslova v utajení, pretože podrobnosti o knihe si majiteľ práv strážil do posledného momentu. Za vynikajúcim výsledkom stojí vydavateľstvo OneHotBook, ktoré svojho času prvými troma knihami Stiega Larssona odštartovalo svoje pôsobenie na poli audiokníh a priznám sa, že to bol môj prvý kontakt s takýmito nahrávkami, ktorý sa následne zmenil na závislosť.
O to viac ma teší, že aj túto knihu perfektne načítal Martin Stránský, ktorý výborne obstál už pri prvých troch knihách. Martin je vynikajúci herec a jeho prejav je famózny. Jednotlivým postávam dokáže dať jedinečný a vyžadujúci charakter bez toho, aby ste sa na neho museli dívať. Stačí počúvať. A v tomto prípade to možno iba doporučiť.