Jonas Jonasson – Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol (recenzia)
Na nedávnom bratislavskom knižnom veľtrhu som si ešte viac uvedomil, aký obrovský rozdiel panuje medzi slovenským a českým trhom s audioknihami. Návšteva výstaviska síce pôsobila, ako parádna prechádza obrovským kníhkupectvom, natrafiť však na vydavateľa audiokníh bolo priam nemožné. Žiadny český vydavateľ zrejme nedostal pozvánku a to málo, čo u nás vyšlo, ostalo stratené medzi klasickými knihami.
A do doslovne. V stánku nášho najväčšieho knižného vydavateľa, ktorý má na triku až štyri audioknihy, dostal tento fenomén súčasnosti priestor v poslednej zadnej poličke, stratený medzi novinkami, i zľavnenými titulmi, ktoré sa v stánku predávali za špeciálne ceny. Ak tam vzadu niekto do tej poličky nazrel, možno sa divil ako slečna, ktorá mi pri pokladni účtovala nákup a s kolegyňou začala viesť zhruba takýto dialóg: To čo je? Nejaké CD – odpovedala jej druhá. To niekto číta? Asi – odsekla kolegyňa. Som nevedela, že niečo také máme. To môže byť zaujímavé. Na čo mi vydala zvyšné drobné a začala kasovať ďalšieho zákazníka.
Možno do toho vkladám príliš veľa sentimentu a možno som iba príliš namotaný na fenomén, akým audioknihy v súčasnosti sú, ale ostalo mi tak akosi smutno. Je super, že sa opäť vrátil záujem o klasické knihy, keďže bola doba, kedy sa zdalo, že tlačená kniha pôjde do kytek, ale je tu tiež doba, keď audioknihy nemožno prehliadať a ak aj už nejaké sú, tak ich neschovávať pred poslucháčom. Na Slovensku vyšiel v audio podobe Alchymista, Nesbov Snehuliak, Brownove Inferno, aj Jonassonov Storočný starček.
Príbeh Storočného starčeka, ktorý vyliezol z okna a zmizol vydalo v audio podobe vydavateľstvo Ikar, do prerozprávania príbehu angažovalo herca Ľuboša Kostelného, titul okrem digitálnej podoby uviedli aj v mp3 podobe vydanej na CD a na moje zdesenie, tak akosi nechali tak, akoby čakali, čo sa bude diať. Ak na vás Storočný starček nejakým spôsobom nevyskočil, keď ste pátrali po klasických knihách, máte jednoducho smolu. A pritom je to ideálny spôsob, ako sa spriateliť s audioknihou, ako takou, pustiť si tohto európskeho Forresta Gumpa pri upratovaní, pri cvičení, či pri šoférovaní.
Netvrdím, že je to najlepšia audiokniha, akú som kedy počul a v porovnaní so susedmi zo západu sme naozaj chudobní príbuzní, ale ono je to vlastne tá povestná lastovička a následne sa to bude už iba zlepšovať. U starčeka my vadilo najmä to, že je to jednoducho iba prečítaný príbeh. Kostelný sa mimoriadne snaží, stráži si svoje postavy, vdychuje im v rámci možnosti ich vlastný život, avšak najmä pri historických pasážach som sa občas pristihol pri tom, že som myšlienkami odišiel niekam inam a v podstate ho nevnímam.
U českých kníh (Storočný starček mimochodom vyšiel aj v češtine, takže môžete porovnávať) je už samozrejmosťou hudobná vložka, ktorá minimálne predeľuje jednotlivé kapitoly a robí príbeh pestrejším, tu na poslucháča nič také nečaká. U susedov sa pri klasických CD dokážu vyhrať s obalom, u nás Storočný starček vyšiel v plastovom slimobale, booklet, ak sa to tak dá nazvať je vlastne karička potlačená z oboch strán. Náklady sa minimalizovali, to chápem, prečo však nikto nerobí nič preto, aby sa vrátili?
Ak ste sa do príbehu bezstarostného starca, ktorý má dosť času spomínať na svoj neskutočne dlhý a pozoruhodne pestrý život zamilovali už v knižnej podobe, alebo prostredníctvom nedávno uvedeného filmu, audiokniha Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol je ďalšou príležitosťou zažiť jeho príbehy znova a v inej, netradičnej podobe. A možno sa po vypočutí takmer dvanásťhodinového príbehu zamilujete do audiokníh rovnako ako ja, pred rokmi, pri úplne inom príbehu. A verte, že je to mimoriadne silná láska.