Jussi Adler-Olsen – Žena v kleci (recenzia)
Komisár Carl Morck je po traumatickej udalosti, ktorú utrpel počas služby, preložený na novo vzniknuté oddelenie Q, kde sa má zaoberať nevyriešenými prípadmi z minulosti. Prípad mladej političky Merete Lynggaardovej, ktorá pred piatimi rokmi zmizla bez stopy, v ňom prebudí detektívne inštinkty, ktoré považoval za dávno vyhasnuté.
V pátraní mu účinne pomáha svojský arabský prisťahovalec Asad, ktorého prítomnosť v diele je zdrojom multikultúrneho napätia a mnohých humorných situácií. Čím hlbšie Carl preniká do prípadu, tým väčšie nachádza nezrovnalosti. Je naozaj možné, že by tá žena bola stále nažive? Že ju niekto väzní a týra na neznámom mieste?
Hodnotenie príbehu:
Zdá sa, že pojem „severské krimi“ sa už dostatočne udomácnil aj na našom trhu a zdal sa akýmsi fenoménom knižnej súčasnosti. Dostávame sa však do situácie (aspoň z môjho pohľadu), keď ponuka prevyšuje dopyt a začínam sa báť toho, aby kvalita nezačala krívať za kvantitou.
A zvlášť v prípade, keď sme si zvykli na to, že každý severský autor prinesie skvostne napísaný napínavý kriminálny príbeh, môže sa stať, že sa čoskoro vyčerpajú témy a buď si zvykneme na bežný priemer, ale prídeme o jeden fenomén.
Žena v klietke popri Nesbovi, Keplerovi, či Larssonovi v mnohom trpí na jedinečnosť spomínaných severských autorov. Napriek tomu Jussi Adler-Olsen dokázal preniesť svoj román do veľmi zaujímavého, lákavého a fiktívne ešte neprebádaného prostredia politiky.
Podarilo sa mu prihrať aj celkom zaujímavého spoluhráča pre hlavného vyšetrovateľa, ktorým je arabský prisťahovalec, ktorý svojim správaním a kultúrou posúva klasické európske tradície (i tie príbehové) trochu inam.
Otázkou je, čo dokáže Jusii Adler-Olsen so svojou netradičnou dvojicou v budúcnosti. Prvý Carlov prípad mu vyniesol uznanie na poli severského krimi i film, ktorý vznikol na základe jeho knihy. Či je to dosť, alebo nie, ukáže až čas.
Hodnotenie nahrávky:
S Igorom Barešom som sa ako „predčítačom“ na audioknihe stretol po prvý raz a priznám sa, že aj ako herca ho asi najviac vnímam z televízneho seriálu Poisťovňa šťastia, Magnusekových Bastardov, druhej Sanitky a filmovo mi najviac utkvel v Hollandovej Horiacom kry.
A hoci je na obale audioknihy až nehanebne vychválený, uznávam, že slová chvály na jeho adresu vôbec neboli márne. Bareš sa snaží zo všetkých síl dať poslucháčovi maximum, podporuje jeho predstavivosť a snaží sa hlasovo pohrať aj s charaktermi postáv.
Opäť z môjho pohľadu, Bareš svojim prejavom povýšil hodnotu samotného príbehu a aj preto dávam v celkovom hodnotení až osem bodov.
Počúvaj a čítaj na Audiolibrix