Tragický príbeh z Podkarpatskej Rusi
Tragický psychologický príbeh milostného trojuholníka bol inšpirovaný skutočnou udalosťou z Podkarpatskej Rusi. Novela Hordubal vyšla roku 1933 a patrí do tzv. noetickej trilógie Hordubal, Povětroň a Obyčajný život. Knihu interpretuje Igor Bareš, ktorý má s audioknihami už mnoho skúseností. Mohli sme ho počuť už napríklad v audioknihách ako Toulky českou minulostí, Nebezpečné známosti, Poslední Laponec alebo Zabijáci.
Hordubal býva zvyčajne považovaný za novú etapu tvorivej cesty Karla Čapka. Prepojenie jednotlivých častí trilógie potom napriek rôznym námetom spočíva v otázke, do akej miery je človek schopný poznať pravdu o skutočnosti i o sebe samom.
Sme schopní spoznať pravdu?
Koncom novembra si už čitatelia Lidových novin mohli prečítať prvé stránky románu Hordubal, ktorý v denníku začal vychádzať na pokračovanie a zakrátko (1933) dostal knižnú podobu. Keď píše Karel Čapek, že začne “nový diel”, nemá tým na mysli nasledujúce prózy Povětroň a Obyčejný život, lebo v tom čase zrejme ani sám netušil, že sa Hordubal stane súčasťou trilógie, o ktorej budú raz literárni vedci hovoriť ako o jednom z najsmelších výbojov nielen českej, ale i svetovej prózy.
Autor svojou zmienkou mal na mysli trojdielnosť svojej prózy, v ktorej sa rovnaká udalosť rozpráva zakaždým z hľadiska iného rozprávača, ktorý svoje svedectvo podáva iba z vlastného pohľadu. Príbeh vnímame najprv v podaní podkarpatského vidiečana Hordubala, ktorý sa vrátil domov z Ameriky k svojej žene a dcérke, potom sledujeme, ako sa zrkadlí v náhľade četníkov, ktorí vyšetrujú vraždu, a nakoniec, ako sa javí pri súdnom přelíčení.
Na knižné vydanie Hordubala zareagovala literárna kritika s chladnou zdržanlivosťou. Až keď vyšiel Povětroň a Obyčejný život a línia začatá Hordubalom sa počas necelých dvoch rokov rozvinula do voľnej trilógie, nastal v hodnotení obrat a kritika začala na Čapkove dielo nazerať ako na “jeden z najsmelejších výbojov nielen českej, ale i svetovej prózy, a to nielen pre myšlienkové bohatstvo, ale aj pre autorov básnický rozvoj .
Kompozične je Čapkova próza skombinovaná z dvoch protikladných žánrov – balady a detektívky – teda žánru tzv. vysokého s žánrom tzv. nízkym. Na prvý pohľad sa zdá, že je to skladba nielen nezvyčajná, ale takpovediac “brutálna”. Niektorí kritici ju dokonca takto nazývali a hneď z toho vyvodzovali, že tou detektívnou časťou románu sa autor snaží čitateľom podhodnotiť. Ak sa pozrieme však na túto kombináciu z inej strany, potom si všimneme, že konvenčný postup vyrozprávania, ktorý je typický pre klasickú detektívku, Čapek neustále narušuje. Pri nečakanom striedaní rozprávačských postupov dochádza k prelínaniu časových a dejových rovín, k vzájomnému miešaniu lyrických a epických situácií – teda že vlastne máme pred sebou modernú experimentálnu prózu, pre ktorú sú tieto znaky príznačné.
Audiokniha Hordubal z vydavateľstva Radioservis vychádza ako mp3 na stiahnutie, prostredníctvom digitálnych distribúcií za cca 9€. Iba na portáli Audiolibrix si však môžu členovia predplatiteľského klubu kúpiť audioknihu za 7,49 €.