Fredrik Backman: Babička pozdravuje a omlouvá se (nová audiokniha)
Práve vychádza audiokniha Babička pozdravuje a omlouvá se od Fredrika Backmana, autora celosvetovo úspešného románu Muž jménem Ove, ktorého zvuková podoba obdržala cenu Audiokniha roka 2014, ako Absolútny víťaz.
„Rovnako, ako v predchádzajúcom diele autor ukazuje, že aj hašteriví susedia či podozriví čudáci majú bohatý vnútorný život a veľa nemilých skúseností, ktoré z nich urobili osoby, akými sa javia byť. Vďaka tomu jeho príbeh nabáda k tolerancii, pochopeniu aj otvorenosti skrze hravosť, fantáziu a humor,“ uviedla Šárka Nováková, redaktorka vydavateľstva OneHotBook.
Čítania sa zhostila Valérie Zawadská, ostrieľaná dabérka a rozprávačka disponujúca charakteristickým charizmatickým hlasovým prejavom.
„Bol som rád, že sme sa na čítaní dohovorili s Valériou, pretože táto knižka má jedno veľké úskalie. Predchádzajúci Muž jménem Ove bol totiž celkom jednoznačne postavený. Zatiaľ čo tu je veľa rôznych fokusov, ktoré ústia do veľkého humanitného postulátu v mikrosvete jedného činžiaku.
Vzhľadom ku konceptu to však nemôže rozprávať malé dievčatko, aj keď tu hrá hlavnú úlohu – takže to musí byť babička. A obidve roviny treba ustrážiť, čo sa Valérii dobre darí, bez toho, aby stratila potrebné tempo a farebnosť jednotlivých figúr,“ vysvetľuje režisér audioknihy Babička pozdravuje a omlouvá se (aj predošlého Muža jménem Ove) Michal Bureš.
Každé sedemročné dieťa si zaslúži superhrdinu. Presne tak to hovorí babička, ktorá je vo svojich osemdesiatich rokoch schopná vlámať sa do ZOO, strašiť susedku snehuliakom, vzpierať sa zatknutiu alebo vítať Jehovistov v rozhalenom župane…
Vie tiež vytvoriť ten najúžasnejší rozprávkový svet a svojej vnučke Else prichystá nezabudnuteľné dobrodružstvo. V tejto honbe za pokladom je potrebné doručiť niekoľko odkazov s ospravedlnením a najmä zistiť, že nič nie je také, aké sa to na prvý pohľad zdá byť. Najbližšie susedstvo, ktoré pôsobí, ako dôverne známe, je v skutočnosti čarovnou ríšou, ktorú je nutné zachrániť…
„Páči sa mi to ohromne a neskutočne. Plakala som miliónkrát, pretože je to tak dojemné, tak citovo zafarbené, tak úžasne napísané, že… som chcela byť to malé dievčatko. Je to neopísateľný pocit a naozaj nádherný text,“ vyhlásila o príbehu jeho rozprávačka Valérie Zawadská. A dodáva: „Chcela by som byť takou babičkou!“
Ako sa herečke podarilo tým malým dievčatkom a zároveň aj jej babičkou naozaj stať? „Jeden môj kolega vždycky v divadle hovorieval: ‚Citom – ak máš. Hraj tak divadlo, funguj tak na javisku, proste existuj.‘ Toto vyjadrenie sa mi hrozne páči, pretože inak k tomu ani pristupovať nedá.
Nie je to tak, že by sme si s režisérom vymýšľali a nejako to zložito farbili: teraz hovorí dievčatko, teraz hovorí Britt-Marie alebo niekto ďalší. Ten prejav je trošku utlmený, ale rovnako sa človek po tej dlhej a náročnej príprave do tých postáv nejako ponorí. Pretože vie, že Britt-Marie má skôr uštipačnú polohu hlasu, mamička je hrozne milá, babička je osobitá… Avšak potom je potreba hovoriť aj za Alfa, alebo Vlčie srdce, alebo za tú chudinka pani ‚čiernu sukňu‘.“
Spomínaná príprava je pre Valériu Zawadskú záležitosťou osobných preferencií, potrieb i prístupu, ktorý sa u každého interpreta výrazne líši. „Spomínam si, keď som pred rokmi začínala v Českom rozhlase, mala som to šťastie, že som sedela v štúdiu a natáčala vedľa barda – Pepíka Somra. Tak som mu pozrela do textu a on tam mal všelijaké kľučky a čiarky. Úplne som sa zľakla, že takto dôkladne ja pripravená nie som.
Alebo Alfréd Strejček, ten bol v tomto úplne dokonalý. Vôbec som nechápala, ako sa v tom počmáranom papieri môže vyznať. Až mi došlo, že každý máme nejaký vlastný prístup, každý herec sa pripravuje inak. Napríklad ja si len občas robím nejaké spojovacie čiaročky, výkričníky, úvodzovky a podobne.
Ale väčšinou moja príprava spočíva v tom, že čítam: znovu a znovu a znovu a znovu. Maximálne si po strane poznamenám pocit, aký práve v danej pasáži vnímam,“ prezrádza narátorka. A dopĺňa: „Než sme začali točiť, tak som tento román prečítala trikrát. A ešte si to každé dopoludnie pred popoludňajším natáčaním pripomínam ďalším čítaním.“
Nahrávku sprevádza pôvodná hudba, ktorá dotvára náladu pomocou flauty, kláves, gitary a hravého cingotu zvončekov aj kúzlenia harfy.
Audiokniha v réžii Michala Bureša vychádza ako mp3 na stiahnutie prostredníctvom digitálnych distribúciou za 10,82€, aj ako 2CD mp3 za cca 12,50€. Iba na portáli audiolibrix však môžu členovia predplatiteľského klubu kúpiť audioknihu len za 7,49€.