Peter May: Skála (recenzia)
Poznámka autora: Ak patríte k “zeleným”, alebo máte príliš radi zvieratká (nemám teraz na mysli tie na tanieri), z vlastného subjektívneho pohľadu Vám odporúčam na túto knihu, a tým pádom aj na túto recenziu, zabudnúť. Jedine, ak by u Vás vyhrala zvedavosť a záujem o príbeh.
Ak je niekto fanúšikom anglickej herečky Alice Eve (len tak mimochodom veľmi krásnej herečky), určite videl jej film z roku 2011 The Decoy Bride, v českých končinách distribuovaný pod názvom Náhradnice. Film ako aký nič moc, ale podstatné je, že človek ak tento film videl, si mohol aspoň ako-tak predstaviť, v akom prostredí sa odohráva dej románu Petra Maya, Skála.
Oba tieto príbehy sa totiž odohrávajú v nehostinnom prostredí ostrovov súostrovia Vonkajšie Hebridy, severne od brehov Škótska (znovu len tak mimochodom, z tých končím pochádza aj Connor MacLeod, známejší ako Highlander). Na rozdiel od hlavných postáv filmu, ktoré sa na fiktívny ostrov Heft vybrali dobrovoľne, aby unikli pred všadeprítomnými dotieravými novinármi, hlavný hrdina románu Fin MacLeod sa na skutočný ostrov Lewis vracia po 18-tich rokov od svojho úteku z neho, aby ako vyšetrujúci detektív porovnal zločin vraždy s prípadom, ktorý on sám vyšetruje.
Opäť sa tak vracia na miesta, odkiaľ ako mladík ušiel a kam sa už v živote vrátiť nechcel, opäť tak stretáva ľudí, ktorých už v živote stretnúť nechcel. Opäť je tak konfrontovaný s reáliami života na ostrove, ktoré zažíval ako dieťa. Pri stretnutiach s dávnymi priateľmi spomína na najzávažnejšie udalosti svojho detstva a dospievania (tieto spomienky autor posadil do druhej dejovej línie príbehu) a postupne zisťuje, že riešenie nielen celého prípadu, ale aj objavenie „zabudnutej“ časti svojho života nájde na ostrove An Sgeir (v galštine „skala“) pri tradičnom rituálnom love vtákov guga (a znovu len tak mimochodom ide o reálnu, už vyše 500 ročnú tradíciu lovenia mláďat terejov pre ich vraj veľmi chutné mäso. Reportáž o tom nakrútila dokonca aj BBC).
Vydavateľstvo OneHotBook opäť prišlo na trh s knihou, od ktorej sa nedá len tak ľahko odtrhnúť. Po švédskych autoroch Stiegovi Larssonovi a Larsovi Keplerovi nám predstavuje v audiopodobe ďalšieho z autorov severských detektívnych príbehov. A opäť je to v prevedení, ktoré príbehu pridá na atraktivite. Po Pavlovi Rímském (Hypnotizér a Svědkyně ohně) a Martinovi Stránském (trilógia Millénium) teraz vsadili na Jiřího Dvořáka, herca síce menej známeho (poznať ho môžu skôr diváci českých televízií z mnohých televíznych filmov, či seriálov), ale zato s obrovskou charizmou, dramatickým hlasom a vynikajúcim prednesom, ktorý tejto nahrávke pridáva ďalšie body. A, ako je u tohto vydavateľstva uz zvykom, konečnú podobu celej audioknihe dodáva veľmi profesionálne zvládnutá réžia, technické spracovanie a nahrávky galských ľudových piesní, ktoré nás ako predely sprevádzajú celým dielom. Skrátka 13 a pol hodiny vynikajúceho zážitku.
Poznámka na záver. Po napísaní tejto recenzie som na „jútube” našiel video, ktoré nakrútil sám autor tejto knihy a v ktorom predstavuje reálne miesta, v ktorých sa jeho príbeh odohráva. Tak nech sa páči, tu je link: http://www.youtube.com/watch?v=L-VusrWfJOI, pokochajte sa trošku.