Umučili kostolníka, vedel príliš veľa
Prvé konštatovanie je absolútne definitívne. Dominik Dán má obrovské šťastie, čo do narátorov (predčítačov) svojich kníh a je celkom jedno, v akom je to jazyku. Marián Geišberg, ktorý načítal drvivú väčšinu Dánových kníh v slovenčine, je už legendou a každá jedna z ním načítaných Dánoviek je zásahom do čierneho.
Ibaže nie iba v slovenčine vychádzajú Dánové audioknihy. Červený kapitán sa síce slovenskej audio verzie nedočkal, v zahraničí však vyšiel hneď dvakrát. Pri príležitosti uvedenia rovnomenného filmu, na ktorom participovala i poľská produkcia, vyšlo pár Dánoviek knižne i v poľštine a Červený kapitán dokonca aj ako audiokniha (Czerwony kapitan). Načítal ju Maciej Stuhr, ktorý si v spomínanom filme zahral Richarda Krauza, a rovnako, ako bol skvelý na plátne, tak exceluje i v audionahrávke. Maciej Stuhr patrí do legendárnej poľskej hereckej rodiny, je synom fantastického poľského herca Jerzyho Stuhra. Na svojom konte má i niekoľko úspešných medzinárodných filmových akvizícií a nebavíme sa samozrejme iba o jeho účinkovaní v slovenských, či českých filmoch Operácia Dunaj, Eštebák, či práve Červený kapitán. Jeho práca siaha omnoho ďalej za náš región. Počúvať ho ako narátora audioknihy je rovnako fantastické, ako sledovať jeho výkony na plátne, či na obrazovke.
Červený kapitán však ako audiokniha vyšiel aj v českom jazyku. Bola to prvá lastovička vydavateľstva Publixing, ktoré chcelo Dominika Dána viac priblížiť i českému poslucháčovi, ktorý môže mať so slovenskými verziami trochu problém. Zo zákulisia viem, že sa dlho hľadal vhodný herec, ktorý by príbeh načítal. Napokon padla voľba na Martina Stránského, legendu na poli audiokníh, narátora legendárnej série Milénium spisovateľa Stiega Larssona i jeho nasledovníka Davida Lagercrantza. V podstate môžeme bez zbytočného preháňania povedať, že vo svojom čase práve Stránského načítanie Milénia odštartovalo súčasnú éru audiokníh, kedy sa k poslucháčovi začali postupne dostávať nielen skrátené verzie a rozhlasové dramatizácie diel, ale celé knihy. Vydavateľstvo OneHotBook v tej dobe prišlo s niečím prevratným, čo sa dnes už považuje za samozrejmosť.
A Martin Stránský je vynikajúci narátor, ktorý napokon načítal aj Červeného kapitána (v češtine Rudý kapitán), jednu z najzložitejších a „najhrubších“ Dánoviek vôbec. Kto pozná Stránského audioknižnú prácu, ten vie, že ide na istotu a neostáva mi nič iné ako skonštatovať, že je to opäť pravda. Stránský totiž Krauzovi vdýchol v češtine rovnako dramatický a zároveň emotívny, no tiež trochu frajerský podtón, rovnako ako v slovenčine Marián Geišberg a priznávam, že som ani na chvíľu nemal pocit, že by mi zmena narátora nejako prekážala. Absolútne som sa so Stránským stotožnil a prijal ho. Navyše, časť príbehu sa odohráva aj v susednej Českej republike (i keď v období, keď ešte veselo fungovalo Československo), takže česká verzia je vlastne vskutku príhodná.
Pri rekonštrukcii starého cintorína objavili robotníci v jednej z truhiel lebku, do ktorej bol vrazený veľký klinec. Bolo jasné, že nebožtík zomrel násilnou smrťou. Na miesto hrozného nálezu boli privolaní detektívi z oddelenia vrážd – začínajúci Richard Krauz a skúsený Eduard Burger.
Kolotoč vyšetrovania sa roztočil. Detektívi vzápätí zisťujú, že nebožtíkom je bývalý kostolník z kostola svätej Barbory. Vyšetrovanie však prebieha k nevôli všetkých – vyšších miest i cirkvi samotnej. Krauz s Burger i napriek tomu pokračujú v pátraní…
Červený kapitán je v podstate demonštráciou moci predrevolučných funkcionárov, ktorí sa prostredníctvom všemohúcej ŠtB neštítili ničoho, od nekonečných výsluchov, cez mučenie, až po vraždu. Aspoň podľa tejto knihy. Po revolúcii sa títo týpci odmietali vzdať svojej nekonečnej moci a mysleli si, že doba sa veľmi rýchlo zmení. Zmenila… k horšiemu! Ale to nie je podstatné. Dôležité, je, že ak sa niekto začne hrabať v prípadoch, ktoré mali navždy ostať umlčané, pôjde do tuhého a bude sa opäť vraždiť, pretože nepohodlných svedkov je najlepšie zbaviť sa ich odstránením (Bože, aké aktuálne!)
Na rozdiel od filmu, ktorý sa Červeným kapitánom nechal inšpirovať, je kniha rozšírená o templársky príbeh o stratenom poklade, ktorý je vlastne dôvodom všetkého zla. Červený kapitán nie je príbehom na jeden večer, či na jedno vypočutie. Však audionahrávka má neuveriteľných, takmer pätnásť hodín, ale odsýpa to jedna radosť.
Jednotlivé kapitoly sú veľmi prefíkane predelené hudobnými vsuvkami, tie však nie sú samostatné, ale hudba podkresľuje posledných pár sekúnd čítaného textu. Je to excelentný nápad, ktorý by sa pri audioknihách mal praktizovať bežne. Hudba tak umelo nepredlžuje čas nahrávky a absolútne nepôsobí rušivo.
Bravó! Chcel som polemizovať nad tým, či je Dominik Dán naozaj tak dobrý spisovateľ, ktorý dokáže dvakrát do roka napísať pútavú knihu, bez toho, aby omrzel čitateľa / poslucháča, alebo k dokonalosti pomáhajú práve narátori jeho kníh. Zistenie je jednoznačné,všetko so všetkým súvisí (rovnako, ako v prípadoch, ktoré Krauz vyšetruje) a je z toho fantastický výsledok.