Victor Hugo – Bídnici (recenzia audioknihy)
V roku 1992 som mal 18 rokov. Oslávil som ich v Prahe. Vo Vinohradskom divadle na premiére muzikálu Les Miserables (Bídnici). Veľkolepá udalosť, ktorá podľa mňa odštartovala muzikálový ošiaľ, ktorý prišil do Česka.
To predstavenie sa pre mňa stalo nesmrteľným – Bílá, Korn, Černoch, nahrávku som si vtedy kúpil na magnetofónovej kazete a po pár rokoch som bol šťastný, keď som akýmsi zázrakom cez Londýn zohnal CD, pretože kazeta bola dávno ošúchaná a CD u nás nedostupné.
V poličke s diskami sa mi množia rôzne nahrávky muzikálu Les Miserables z celého sveta už 23 rokov. Videl som to predstavenie v Prahe (aj nové naštudovania, ktoré nikdy nedosiahli kvalít toho pôvodného), v Brne (ktoré tie kvality dosiahlo), v Bratislave (keď hosťovali Brniaci), v Londýne i v New Yorku.
Nesplnený sen? Sydney, Tokyo, Korea, jednoducho hocijaké naštudovanie muzikálu Bedári, kdekoľvek na svete, zapichnúť pomyselný špendlík do pomyselnej mapy sveta zvaného Bídnici. Prečo tak obšírne? Má to svoje dôvody.
Po vzhliadnutí filmového muzikálu sa objavila na trhu audiokniha od vydavateľstva Radioservis, ktorá prináša v podstate rozhlasovú dramatizáciu legendárneho románu Victora Huga, ktorá vznikla v Českom rozhlase v roku 1992. Symbolika! Presne v roku, keď prebehlo moje prvé rande s muzikálom a vznikla nesmrteľná láska.
Navyše je pochopiteľné, že trojhodinové divadelné predstavenie neobsiahne nikdy všetko podstatné z obsiahleho románu, ktorý som, priznám sa, v živote nečítal. Dramatizácia z Českého rozhlasu však bola zárukou posunu aj v tomto smere dávno predtým, než som sa do nahrávky započúval a… nesklamala.
Základ Hugovho príbehu sa však nemení. Hlavnou postavou je Jean Valjean. Ten sa v núdzi vkradne do domu, aby ukradol bochník chleba. Stojí ho to päť rojkov slobody. Trest si však predĺži neustálymi pokusmi o útek.
Keď sa mu konečne podarí dostať na slobodu, má najlepšie roky dávno za sebou a výsledkom prevýchovy je drsný muž, ktorého zmení až stretnutie s biskupom, ktorý mu bez podmienok a úprimne ponúkne pohostenie i strechu nad hlavou a neudá ho ani v momente, keď mu Jean Valjan ukradne strieborné príbory.
Bývalý trestanec sa pod vplyvom tejto príhody rozhodne žiť lepší život. Otvorí si úspešný podnik, do cesty mu príde chudobná parížska krajčírka Fantina, ktorá sa musí vzdať svojej dcéry, ktorú vychováva chamtivá krčmárska dvojica Thénardierovcov. To všetko sa odohráva na pozadí francúzskej revolúcie.
Tá je plná mladých, silných chlapcov, ktorí sa rozhodli zobrať spravodlivosť do svojich rúk. Jedným z nich je Marius Pontmercy, ktorý sa zamiluje Fantininej dcéry Cosetty. Príbeh plný lásky, odpúšťania, hľadania samého seba, prosieb a priznaní je jedným z najúspešnejších francúzskych historických románov vôbec.
Dramatizácia Českého rozhlasu trvá štyri hodiny a je… excelentná. V prvom rade svojim spracovaním. „Stiahnuť“ tak obšírny príbeh na štyri hodiny je veľké umenie, pričom však treba do neho vtesnať všetky základné fakty. Oproti muzikálu som sa konečne dozvedel odkiaľ sa vzala Fantina, ako si s ňou osud zahrával od samotnej mladosti a ďalšie drobnosti.
Potom je tu herecké obsadenie. V hlavnej úlohe Jeana Valjeana sa predstavuje Radoslav Brzbohatý a priznávam, že pre mňa toto bude tá najsilnejšia spomienka na tohto vynikajúceho, žiaľ už nebohého herca, ktorého som uznával za všetko, čo urobil. Toto je už len povestná čerešňa na torte.
Ani zvyšok hereckého ansáblu však v ničom nezaostáva. Exceluje Simona Stašová v úlohe krčmárky Thénardierovej medzi ďalšími známymi menami objavíme Vladimíra Brabca, Milušu Šplechtovú, Janu Paulovú, či úplne nenápadne zúčastneného Pavla Rímskeho.
Dramatizácia je okrem zvukových efektov, ktoré posilňujú poslucháčovu predstavivosť doplnená o vynikajúcu hudbu, ktorá perfektne dokresľuje dobu i atmosféru príbehu a v mnohom sa prikláňa k hudbe samotného muzikálu.
Štvorhodinový príbeh je rozdelený na 7 kapitol, ktoré majú do 40 minút, čo je asi jediná vec, ktorá mi na tom celom prekážala, jednoducho by som krátil na polovicu. Takáto drobnosť však v žiadnom prípade nemôže pokaziť dojem z inak veľkolepého diela, ktoré sa opäť stalo mojou srdcovou záležitosťou. Sú to predsa Bídnici…